Har jeg et dramatalent?

Mange har eller har hatt drama som fag på skolen. Den første gangen de fleste stifter bekjentskap med faget er gjerne på ungdomsskolen og de som drømmer om å jobbe med teater videre, velger gjerne en videregående skole hvor de kan ha drama som fag. Siden går turen kanskje videre til teaterskolen for å bli utdannet til skuespiller. Men et av de store spørsmålene som melder seg i de tidligste årene, er om du har et talent for drama?

Hvordan bli god i drama?

Når du lærer drama på skolen, er det mange ulike teknikker du må gjennom. Det er mange forskjellige situasjoner som du må sette seg inn i for å bli god til å spille teater. Drama samt det vi kan kalle læren om fiksjon er et av flere fag som du må mestre for å bli en god skuespiller. Dette er noe av det viktigste innen drama. Du må lære å sette deg inn i oppdiktede situasjoner, slik det er på en teaterscene. Et manuskript som skal følges er også full av oppdiktede scener som krever at du kan følge dem og få folk til å skjønne hva som foregår på scenen. Skal du lykkes med å bli en god dramaskuespiller så må du være god til å sette deg inn i diverse fiktive situasjoner. Klarer du å forestille deg et tau på bakken, hvor tauet er en elv og du seiler ned denne? Eller at du er i butikken og betaler i kassa med kredittkortet (MasterCardkredittkort.com). Dette kan være en oppgave du skal jobbe med på skolen. Er du god til å sette deg inn i slike situasjoner og agere ut fra dem, da er det også mulig at du er et dramatalent.

Øvelse gjør mester

Selv om du kanskje sliter litt med drama på ungdomsskolen, så er det ingen grunn til å gi opp drømmen om å bli skuespiller. Akkurat som i mange andre fag så kan det store gjennombruddet plutselig komme. Se bare på sportsfolk som har levd en anonym tilværelse inntil de plutselig slår gjennom i sen alder. Det samme gjør seg gjeldende innen teater og drama. For å bli bedre er det nødvendig å øve seg igjen og igjen. Plutselig skjer det at alt går opp i en høyere enhet og derfor er det viktig ikke å gi opp, men bare øve seg.