Hvorfor studere Drama

Kunsten å studere drama krever et visst nivå av emosjonell modenhet, og at den studerende har en dyp forståelse av dem selv. Dette er viktig, fordi i dramaets verden skal den utøvende, skuespilleren, ikke bare bruke kroppen og stemmen, men også følelser og kreativitet. Det lager en solid bunn for å få nødvendig selvtillit. Drama er også et fag som krever at den studerende kan jobbe på lag med andre, så det spiller en stor rolle med kommunikasjon, evnen til å lytte og empatiske ferdigheter. Det kan være krevende å studere drama, så eleven vil også lære at suksess ikke kommer uten hardt arbeid.

Les også: Har du et dramatalent?

Ferdighetene du lærer ved å studere drama vil være uvurderlige senere i livet. For eksempel, vil talen og evnen til å presentere med selvtillit foran andre mennesker være nyttig. Planlegging, som er nødvendig i hvilken som helst produksjon, vil også være nyttig å ha med seg videre i mange karriereveier. Drama kan være et godt grunnlag for en god karriere, ikke bare i teateret, men også i reklamebransjen, filmindustrien og planlegging av eventer, konserter og konferanser, blant annet.

Formålet med drama

Gjennom drama kan du være hvem som helst, hvor som helst, på hvilket som helst tidspunkt. Ved å forstå drama, kan du lære å forstå hvem som helst, hvor som helt, når som helst. Skuespill og teaterstykker prøver ofte på å gange essensen av en gitt kultur, eller en gruppe i den kulturen, og vil på den måten avsløre deres holdninger og meninger.

Improvisering, skape og delta i den kooperative prosessen

Drama gir oss muligheten til å finjustere improvisasjonsferdighetene våre. Improvisasjon er en spontan respons på nye og uforutsette situasjoner. Livet i seg selv er improvisasjon. Vi reagerer annerledes når nye situasjoner og uforutsette hendelser skjer med oss.

Når du studerer drama, vil det være forventet du lager dine egne skuespill, selv uten forutgående erfaring, vil du delta i teaterstykker, på eller bak scenen. Gjennom teaterstykker vil de studerende utforske gamle roller og utfordre dagens samfunn, og dets verdier og fortolkninger. Du vil delta i gruppearbeid, som igjen vil hjelpe deg med å utforske samspillet på og bak scenen. Dette hjelper deg med å utvikle dine kommunikasjonsferdigheter og har også et sosialt element.

Drama gir deg personlig utbytte og kan påvirke livet ditt i positiv retning

Når du studerer drama, vil det ha et unikt personlig utbytte for den enkelte student. Det kan hjelpe med å bygge opp karakteren, selvtilliten, snakke i store forsamlinger og utvikle interpersonlige ferdigheter. Et dypdykk i faget vil hjelpe deg med å være mer bevisst på hvordan din fysiske tilstedeværelse kan påvirke hvordan andre mennesker oppfatter deg. Optimalt sett, vil dette i tur motivere deg til å selv evaluere dine egne verdier og overbevisninger.

Drama spiller nemlig en stor rolle i vårt eget liv (pun notert). Vi opplever alle drama i sin ekte form gjennom våre personlige opplevelser, sammen med hendelser større enn individet, gjennom nyheter og dagsaktuelle saker av offentlig interesse.

Vi blir eksponert for fiksjonsdrama på TV, teateret og filmlerretet. Ved å studere hvordan drama påvirker kulturen vår, kan vi se på dette med et kritisk blikk og velge om vi vil akseptere det budskapet vi blir eksponert for til enhver tid. Vi avkler på mange måter det menneskeskapte elementet vi ser hver eneste dag, nesten uansett hvor vi befinner oss. Den studerende blir intelligente tilskuere, som kan skjelne mellom det godt og dårlig utført drama, men også idelogien bak. Med det som bakteppe kan vi ta informerte avgjørelser på bakgrunn av alt av drama vi omgir oss med, enten det er i fiksjonens verden eller vi ser en politisk debatt på TV. Les mer om Etos, Patos og Logos, som alle politikere lærer  alt om.

Hvordan du forbereder deg på å studere drama.

Det er viktig å se så mye teater som mulig, fordi dette hjelper deg veldig med dine egne dramastudier. Se på amatørteatre eller finn billetter til profesjonelle teaterstykker. Du kan finne gode priser ved å finne rabattkoder til opplevelser og aktiviteter eller finne teatergrupper eller revygrupper i ditt nærområde. Det er også mulig å få rabatter gjennom skolen din. Ellers, er de nevnte amatørforestillingene ofte priset lavt eller sågar helt gratis.

Ved å studere andre dramatikere kan det gi en innsikt i dine egne studier.

Les også: Dramaanalyse