Gode dramaskoler

Mange har på et eller annet tidspunkt hatt drama som skolefag, og dette blir flinke elever. Selv om det dessverre har blitt tatt bort fra timeplanen flere steder, så er det fortsatt mange som får prøve seg på ungdomsskolen eller videregående. Flere får smaken for teater, rollespill og det å stå på en scene og ønsker å utdanne seg videre innen drama. Er du en av dem som har begynt å drømme om å bli skuespiller, så er det viktig å finne en god dramaskole som kan hjelpe deg med å komme nærmere drømmen.

Hva er dramafag

Drama er hva vi kan kalle et kommunikasjonsfag. Her lærer man å kommunisere gjennom skuespill og andre kunstformer som brukes på et teater eller på film. Man bruker kroppen sin til å agere og spille rollespill. I begynnelsen skjer læringen gjennom lek og aktiviteter som er morsomme for de som deltar. Men etter hvert som man slutter på videregående og kommer inn på en dramaskole, så blir det mere «alvor» og lærdom om ulike typer drama som kan fortolkes på forskjellig vis. På Lenkekatalogen finner du lenker til ulike drama!

For å bli god til drama er det viktig at man er utadvendt og liker å opptre foran andre mennesker. Når det gjelder drama så er det også viktig å kunne sette seg inn i ulike roller samt lære tekster utenat. Man bør også ha en god evne til å tolke litteratur og kunne lese høyt med innlevelse, slik at de som hører på blir engasjerte.

Gode dramaskoler

Utdanning til skuespiller innen teater og drama finnes flere steder i Norge. Det er mulig å søke inn på et årsstudium hvor man kan gå på en ettårig teaterlinje. Dette kan være en god idé om man er litt usikker på om valget av karriere er det helt riktige. På den måten får man et veldig godt innblikk i drama og teater. En av de bedre skolene er Høgskulen i Volda.

Det er flere skoler som tilbyr en bachelor i drama og teater, men de to beste skolene er Høgskolen i Oslo og Akershus samt NTNU i Trondheim. For å komme inn må man ha generell studiekompetanse og i Oslo er det nødvendig med min. 39,1 poeng. I Trondheim er kravene litt lavere og her holder det med 31,3 poeng. Studiet varer i tre år og gir deg 180 poeng samt en tittel som bachelor innen drama og teater.