De beste dramaskolene i verden

Drama kan vel godt kalles for en av de eldste underholdningsformer i verden. Vi skal helt tilbake til de gamle grekere for å finne opprinnelsen til drama, og de første verkene ble skrevet av Aristoteles. Det er også her de kjente maskene som kjennetegner drama stammer fra. Maskene kommer fra de to greske beskytterne, Thalia og Melpomene. Thalia var beskytteren for komedie og er dermed det leende ansikt. Melpomene var beskytter for tragediene og er dermed det gråtende ansikt. Er du en av dem som har prøvd seg på dramafag på videregående og har lyst til å utdanne deg innen drama og skuespill, så har du kanskje lyst til å gå på en av de beste skolene? Men da er det bare å ta fram kredittkortet (Anbefaltekredittkort.no), for disse skolene koster! Det er flere nordmenn som har reist til USA for å prøve seg innen drama og flere av dem har også hatt suksess. Men hvilke skoler er de beste?

Verdens beste dramaskole

Det er liten tvil om at The Juilliard School i New York er den beste dramaskolen i verden. Her er det mulig å ta en bachelor i det som kalles Fine Arts. Det er dog ikke enkelt å komme inn på skolen, det må man være klar over før man søker. Det er rundt 1 500 søkere hvert år og kun 18 plasser. For å komme i mål må man gjennom tre runder med audition, men så er man også klar til å gå i fotsporene til stjerner som Kevin Spacey og Kelsey Grammer for å nevne noen. Programmet er tøft, men ekstremt lærerikt. Her er det skole fra morgen til kveld alle ukedagene og kanskje åtte timers prøver på lørdager.

Andre veldig bra skoler

Det finnes også andre bra skoler. En av dem er Yale School of Drama i New Haven, Connecticut. Her har det gått mange kjente skuespillere, vi kan nevne Meryl Streep, Paul Newman, Sigourney Weaver og Angela Bassett. Alle har begynt på denne skolen og kan takke dette fantastiske studiet for at de har kommet så langt som de har.

Tisch School of the Arts i New York er også blant de absolutt beste dramaskolene som finnes. Her er de fleste studier innen film og teater samlet, noe som gjør det mulig å få et innblikk i mange andre deler av det vi kan kalle underholdningsbransjen. Av kjente skuespillere som har gått her kan nevnes Alec Baldwin og Philip Seymour Hoffman.